Virkad kofta

 Jag har virkat mig en kofta! Ett av de större projekten jag har virkat, stort just för att det var sååå enformigt. Jag blev väldigt snabbt uttråkad och körde därför några spurtar då jag virkade i kanske 4 timmar i stöten med någon veckas mellanrum. Det gick åt mer garn än jag trott också, så det blev några rundor till garnaffären. 
 
Jag vet att bilderna inte är så tydliga.. men så fruktansvärt svårt det var att ta kort på den här koftan!! Den "tutorial" jag följde har en rätt bra bild, såhär ser den ut: 
 
Bildlänk: mariavalles
 
Jag virkade helt enkelt en enda stor mormorsruta, 105x105 cm blev min. Sedan vet jag den på mitten, och sydde ihop kortsidorna men lämnade några centimeter till ärmhål. Jag virkade runt den stora "öppningen" och armhålen några varv. En väldigt simpel kofta som blev väldigt mysig! Nästa gång ska jag välja ett annat garn, den här gången blev det merinoull, så den blev rätt varm. 
 
Jag älskar idéen med den här koftan, en stor rektangel. Det går ju att göra vilka mästerverk som helst, bara man virkar på! 
 
 
 
Färdigt, Steg för steg, Tips | |
#1 - - Alicia:

Aah, jag glömde visst kommentera denna! Så himla fiffig konstruktion, som blev så snygg? Jag är mäkta imponerad - och inspirerad!

Svar: Tack! Bästa konstruktionen, man kan ju göra i vilket material som helst, i vilket mönster som helst, alltså jag blir typ snurrig över hur mycket fina koftor man kan göra! Åh ser framför mig en i tyg som du broderat på, typ runt öppningen *smilien med hjärtögon* <3 Drömkoftan!
Ethel

#2 - - Cassandra:

Superfin kofta!

Svar: Tack så mycket! :D
Ethel

#3 - - H:

Så himla fin! Jag har precis gjort en jättestor filt så har lite svårt för mormorsrutor just nu haha men ska absolut komma ihåg den här idén! :)

Svar: Tack! Haha jag förstår dig, det blir väldigt enformigt efter ett tag :) Men jag tänker att jag ska testa virka något annat mönster, men fortfarande en stor kvadrat. Då kanske det blir lite roligare :)
Ethel

#4 - - Linnéa:

Åh vad fin! Vilken smart lösning att "bara" virka en stor mormorsruta :D

Svar: Tack! Ja det är en så enkel lösning :D Tänker att det funkar lika bra med att klippa ut en kvadrat i ett tyg man gillar, och sy ihop den :D
Ethel

#5 - - Jenny:

Men vilken fantastisk kofta! Ser framför mig att sitta och mysa i den en regnig höstdag med en stor kopp te och en bok. Får nog bli att försöka mig på en egen, blev helt såld direkt!

Svar: Åh tack! Så himla kul att kunna inspirera :D Den är jättemysig, och oväntat varm på grund av ullgarnet :) Som en filt man kan ha på sig!
Ethel

#6 - - Sofia/Trådtanten:

Den blev jättefin din kofta. Jag var också sugen att virka en likadan för något år sedan men enformigheten vann över mig. Nu ligger fyrkanten i en påse och det lutar åt att den får bli en kudde istället

Svar: Tack så mycket! Haha jag förstår dig, jag var nära att lämna den några gånger. Såå tråkigt arbete.
Ethel

Upp