Tips - Virka ihop rutor med kedjestygn

Nu tänkte jag försöka visa hur jag satt ihop rutorna till min virkade filt, både med en egen text och en länk till den tutorial jag använde mig av när jag lärde mig tekniken. Jag tycker det blev ett bra resultat, väldigt fint både fram och bak. Jag glömde ta bild på hur arbetet ser ut bakifrån, men det ser ut som en vanlig söm. Raka stygn bredvid varandra på rad. 
 
Såhär ser det ut när man virkar ihop rutor med kedjestygn. Det är inte svårt, men tar lite tid. Jag märker alltid i efterhand att jag inte tagit nog med bilder till det jag vill visa, men jag länkar som sagt till den tutorial jag använde mig av i slutet av inlägget. 
 
Du behöver några virkade rutor att sätta ihop, en virknål och passande garn.
 
Du lägger dina rutor bredvid varandra, och kommer då ha två rader av v bredvid varandra. Raderna med v är alltså avsluten på dina rutor. V:et består ju av två bitar garn, en loop egentligen, men jag kommer kalla de två bitarna garn för 2 loopar. Du kommer jobba i den bakre loopen på varje ruta, de som ligger bredvid varandra när rutorna ligger sida vid sida. 
 
Du börjar med att sticka ner din virknål genom framsidan till baksidan på ena bakre loopen, och sen samma sak på den andra. Hämta upp garn och dra igenom båda looparna så att du har en ögla, i mitt fall en ögla i det blå garnet. 
 
Jag hoppas bilden enklare demonstrerar looparna jag pratar om. På bilden har jag stuckit ner virknålen genom den bakre loopen framifrån till baksidan i den gula rutan, och sedan gjort samma sak på den rosa rutan.
När du har dragit igenom din tråd och fått en ögla fortsätter du på samma sätt i nästa loop, och när du drar upp ditt garn drar du det även igenom din ögla. När du avslutat ett stygn ska du alltid bara ha en ögla på din virknål. 
 
Jag satte ihop mina rutor i rader, dvs jag satte inte ihop två rutor, fäste tråden och satte ihop två till, utan jag fortsatte direkt på nästa två rutor. När en rad var klar flyttade jag arbetet så att jag fortsatte sätta ihop rutorna med några till fristående. Jättesvårt att förklara, men jag byggde liksom på arbetet med nya rader. 
 
När alla rutor satt ihop åt ena hållet vände jag på arbetet 90 grader och gjorde alla rader åt andra hållet. Jättesvårt att beskriva utan bild, men enkelt uttryckt: jag gjorde först de lodräta linjerna och sedan de vågräta.
 
Jag använde en tutorial från Pinterest, via den här länken: Completely flat zipper method
 
 
 
Steg för steg | |
#1 - - Sofia :

Tack för tipset. Ser prydligt och rakt ut när filten är klar!

Svar: Det blev väldigt bra när allt satt ihop, det blev även lite rörelsevidd iom virkade stygn istället för sydda stygn.
Ethel

Upp